افتتاح طرح جدید گلخانه سبزی و صیفی در سطح حدود 2 هکتار

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ ۱۱:۰۳ 101

توسعه کشت های گلخانه ای یکی از مهمترین سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ششم و هفتم توسعه است که با هدف افزایش بهره وری آب و افزایش تولید و درآمد کشاورزان و توسعه صادرات انجام خواهد شد. ایجاد گلخانه ها و استفاده از سیستم های نوین آبیاری گامی مهم در صرفه جویی   و  افزایش بهره وری آب است.
طبق بررسی‌های انجام‌شده اگر تنها صیفی جاتی امثال خیار و گوجه‌فرنگی , ... را از فضای باز به گلخانه منتقل کنیم، سه میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب خواهیم داشت، بر همین اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و برنامه‌های تدوین‌شده بر توسعه گلخانه‌ها، کشت متراکم در فضای کنترل‌شده و تبدیل کشت فضای باز برخی محصولاتی که قابلیت انتقال دارند به کشت گلخانه‌ای است که علاوه بر تأثیر چشمگیر بر میزان مصرف و افزایش تولید، تأثیر بسزایی در کیفیت محصول تولیدی خواهد داشت و افزایش کیفیت محصول تولیدی در نهایت منجر به افزایش صادرات می‌شود. در بسیاری از موارد کیفیت محصولات فضای باز قابلیت رقابت ندارند، اما محصولات گلخانه‌ای با وجود برنامه‌ریزی و مدیریت درست و شرایط کنترل‌شده بهینه دارای کیفیت بهتری هستند و قابلیت رقابت در بازارهای صادراتی را خواهند داشت.به گفته کارشناسان کشت محصولات گلخانه ای با هزینه و نیروی کار کمتر و تولید محصول با کیفیت و مشتری پسند در سالهای اخیر علاوه بر کاهش وابستگی زمینه صادرات این محصولات را نیز فراهم میکند.

افزایش تولید در واحد سطح ( ۱۰برابر هوای آزاد ) ،تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی، صرفه جویی در مصرف آب ، استفاده از اراضی غیر قابل کشت با سیستم هیدرو پونیک و امکان بازار یابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل های سال از مزایای کشت گلخانه است . رساندن اسان مواد مغذی به گیاه از طریق تزریق در نتیجه داشتن ارزش غذایی بهتر و زیبایی و مشتری پسند بودن از دیگر مزایای بهره وری از کشت گیاهان به صورت گلخانه ای است.